La imaginació

"És quan dormo que hi veig clar"













J.V.Foix















dimarts, 11 de setembre del 2012

La societat actual viu d'esquena a la mort?

Bona pregunta. Jo ho vaig llegir en algun article però no estava formulada com a pregunta sinó com una afirmació. No sé, a trets generals crec que sí. Ho he pogut corroborà aquest estiu. Per motius de feina m'he acostat més a la mort. Abans hi vivia d'esquenes. Hi passava de puntetes. Suposo que em passava el mateix que un dels personatges de Jaume Cabré en la seva novel·la "Jo Confesso":

"No temo la mort, només m'hi enfado. M'enutja la mort però no em fa por. On tu ets, no hi ha la mort; on hi ha la mort, no hi ets tu. Per tant, tenir-li por és perdre el temps. I en parlava tant que estic segur que li tenia por, potser tanta com jo".

Li tenim tanta por que per això vivim d'esquenes a la mort? O en parlem poc o massa perquè li tenim por? Li tenim por?

He vist persones que no gosen entrar als vetllatoris, que els tanatoris els hi provoquen una espècie de "yu-yu", que tocar un llibre que parli sobre la mort li produeix esgarrifances... però en canvi irremediablement un dia o altre haurà de passar pel tràngol de morir-se i potser amb sort ni s'adonarà però un dia o altre haurà de passar pel tràngol, que això crec que encara és més difícil que la pròpia mort, haurà de passar pel tràngol de viure la mort d'un familiar o amic i llavors continuarem insistint que hem de viure d'esquenes a la mort?

M'agrada molt un llibre que he trobat en un tanatori. "Reflexiones en torno a la muerte" amb opinions i reflexions de diferents autors i personatges públics com Antonio Gala, Romà Gubern, Anji Carmelo, Joaquín Barraquer Moner o Alfredo Bryce Echenique, entre altres.

Us deixo més bibliografia que he anat adquirint:

"El viatge de Tànatos", de Jordi Domingo
"El buen duelo", d'Anji Carmelo
"Tombes i lletres", diversos autors (Edicions Sidillà)
"Vint-i-cinc cementiris i dues tombes de les comarques gironines", de Judit Pujadó

Heu passejat mai per un cementiri?